سومین اردوی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه با همکاری کتابخانه و اسناد ملی به کتابخانه و باغ موزه ملی ملک

 | تاریخ ارسال: 1401/8/8 | 
دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه خوارزمی، سومین اردوی علمی- فرهنگی دانشجویان بین‌الملل خود را در سال ۱۴۰۱ برگزار نمود. این اردو با هماهنگی صورت گرفته فیمابین مدیریت همکاریهای علمی بین‌المللی دانشگاه و کتابخانه و اسناد ملی کشور و جهت آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان بین‌الملل دانشگاه با مفاخر جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.
کتابخانه و باغ موزه ملی ملک، گنجینه‌ای سه هزار ساله و یکی از شش مجموعه برجسته کتابخانه و موزه در ایران است که توسط حاج حسین آقا ملک وقف آستان قدس رضوی گردید. همزمان با پنجاهمین سالگرد حاج حسین‌ آقا ملک شاعر و دانشمند میلیارد ایرانی و به مناسبت آیین بزرگداشت هشتاد و پنجمین سالگرد وقف این موقوفه بزرگ، مدیریت همکاریهای علمی بین‌المللی دانشگاه پس از اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام دانشجویان بین‌الملل این برنامه را اجرا نمود. در اجرای این برنامه ۴۸ نفر از دانشجویان بین‌الملل دانشگاه از کشورهای لبنان، عراق و افغانستان مشارکت داشتند. 
در این اردو یکروزه پس از انتقال دانشجویان به موزه ملی ملک و تکمیل فرم مشخصات و دریافت پک هدیه، به سمت جایگاه سرو صبحانه در باغ موزه هدایت شدند. با تقسیم‌بندی افراد به اتفاق کارشناسان موزه بازدید از قسمت‌های مختلف آغاز شد. کارشناسان موزه توضیحات کاملی در خصوص تاریخ علم و فرهنگ ایرانی، نجوم، اقتصاد، طب و تاریخچه تمبر، ضرب سکه وغیرو ارائه دادند و دانشجویان بعد از بازدید ۱۲ تالار و یک نگارخانه به سمت کتابخانه رفتند.
کتابخانه و موزه ملی ملک برای گسترش خدمات در زمینه فناوری دیجیتال، بسترهایی همچون پایگاه مجازی (پرتال)، کتابخانه دیجیتال و نمایشگاه مجازی کمال‌الملک نیز راه اندازی نموده است. همچنین از طرف مسئول کتابخانه دانشجویان این امکان را یافتند که در طول سال به رایگان برای تحقیقات علمی از این فضای علمی استفاده نمایند.
کتابخانه ملی ملک با داشتن بیش از ۱۹ هزار عنوان نسخه نفیس خطی یکی از شش مجموعه بزرگ نسخه‌های خطی در ایران است. به طور مثال: نسخه خطی شاهنامه بایسنقری، نسخه چاپ سنگی کلیله‌ودمنه و غیرو.
پس از پایان این اردو دانشجویان با روحیه‌ای جدید و بشاش به دانشگاه منتقل شدند.

 


 

 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1432 بار   |   دفعات چاپ: 133 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر